Grecsó kőkemény személyessége

Szöveg: Farkas Anita

Ülünk egymással szemben, apa és lánya, látszólag semmi különös, csak a díszlet szokatlan kissé, na meg, hogy ez talán az ötödik találkozásunk, pedig ő túl az ötvenenen, én meg éppen hogy elmúltam harminc. Szóval ülünk egymással szemben egy kórházi szobában, apám, kár lenne szépíteni, haldoklik – alkoholizmus, gyomorfekély, gégerák és egyéb magyar közhelyek –, tőlem meg mindenki vár valamit, néhány megható vagy teátrális zárszót, mert hát mégiscsak nem lehet megtenni egy emberrel, hogy az utolsó napjaiban nem bocsátjuk meg neki, hogy képes volt nélkülünk leélni egy egész életet. Persze a valóság sosem hollywoodi film, alig várom – mindketten alig várjuk –, hogy leteljen ez a kínos-feszengős negyedóra, és a szívekben, legalábbis az enyémben, biztosan nem változik semmi, mert igenis vannak helyrehozhatatlan dolgok, egy apa nem hagyhatja el a gyerekét már a nullpontnál csak úgy, vagy ha megteszi, hát számoljon a következményekkel.

Grecsó Krisztián Szegváron született 1976-ban. József Attiladíjas író, költő. Volt a Bárka folyóirat és a Nők Lapja szerkesztője, 2009-től az Élet és Irodalom munkatársa. A Rájátszás alkotóműhely tagja, ismert zenekaroknak és énekeseknek írt dalszövegeket, valamint testvérével, Grecsó Zoltán táncművész-koreográfussal is fel szokott lépni. Két egymást követő évben (2020, 2021) megnyerte a Libri közönségdíját. Főbb művei: Pletykaanyu (2001), Mellettem elférsz (2011), Harminc év napsütés (2017), Vera (2019)

Nem véletlen, hogy évekig nem akarok gondolni erre a szerencsétlen jelenetre, ha eszembe jut is néha, dühömben mindenkinek apátlan életet vagy minimum egy rossz apát kívánok, aztán persze rögtön ott a nyomában a felismerés: ennyi haragot cipelve nem vagyok és nem is lehetek soha jó ember. Az érzésekben azonban nincs kegyelem, mondja Grecsó Krisztián, és itt ér össze az ő könyve a fentiekben leírtakkal: a Valami népi nem a legjobb, de egész biztosan az egyik legnagyobb hatású irodalmi mű, amit valaha olvastam. Talán azért érzem így, mert már a nyitó novella (Kubikosok) kezdő mondata: „Apám sírköve egy szikla”, rögtön magával ránt, ahogy a nálam okosabb, valódi kritikusok mondják, megadja az alaphangot, hogy itt bizony kőkemény személyesség következik, az őszinteségnek az a foka, ami még egy kitárulkozásaiban eddig sem túl szemérmes írótól is egészen meglepő.

És nem, itt most nem – vagy nem csak – a magyar irodalomban olyan gyakori lehúzó kisrealizmusról van szó, a kötet négy ciklusba (Fehérben fehér, Örökrangadó, Istennek nehéz, Lombikok) rendezett darabjai inkább olyanok, mint amikor a fákat kitépő vihar végre lecsendesül, a lét pedig nem végzetesen, csak melankolikusan tűnik szomorúnak. A történetekben a párhuzamosan futó sorsok vagy összefutnak, vagy nem, miközben valahol a mélyben mégis minden mindennel összefügg, a pillangóhatás nem valami hülye teória, hanem az isteni terv megsejtett jelenléte. Nem kell nagy dolgokra gondolni, csak olyan apróságokra, hogy ha egy nő történetesen nem felejti el mondjuk egy szerdai nap lehúzni a redőnyét, egy férfinak nem feltétlenül jut eszébe, hogy a Lehel téri piac közelében önszántából kilépjen egy szabályosan közeledő taxi elé, vagy teszem azt, ha egy közismert írónak nem nő hirtelen daganat a nyakán, akkor nem biztos, hogy megszületik ez a könyv.

És valahol itt van a kutya elásva, ha illenék ilyet mondani, a betegség, nevezzük nevén, rák, amelyről Grecsó Krisztián nagyon is nyíltan beszél, mintha sok év ujjgyakorlat után megteremtette volna az igazi írót, aki a majdnem meghalás tapasztalatait felhasználva úgy lép túl a saját kliséin (állandó otthontalanságérzet, ellentmondásos apa-fiú viszony, elrontott életek tömkelege), hogy közben minden mondata biztonságosan ismerős marad. Hogy ez az egész kötet, amelyben „a novellák kitalált történetek, a figurák fiktívek, a helyszíneken kívül bármilyen egyezés a valósággal a véletlen játéka” – na persze! –, valójában önterápia is volt-e, az csak sejthető. Egy biztos, a katartikus záró írásban (Negyvennégyes) ott van a mindent feloldó, szelíd remény: még az elbírhatatlannak tűnő fájdalom, keserűség, harag, kudarc és permanens öncsalás is túlélhető, ha hagyjuk, hogy akár csak egyetlen valódi mosoly elérjen hozzánk.

 

Grecsó Krisztián: Valami népi. Magvető, 2022

Hasonló tartalmak

Laurie a fürdőkádban, 81-es kórterem, Oregoni Állami Kórház, Salem, Oregon, USA, 1976 (Fotó: © Mary Ellen Mark)

Mary Ellen Mark és a periféria csendje – női sorsok a Mai Manó Házban

A világ perifériáin felfedezhető csend nemcsak tragikus elzártságot hordoz, hanem lehetőséget is a centrumból kiveszett elmélyülésre. A közelhajolás esélyét az emberi lét összetettségéhez. Mary Ellen Mark amerikai fotográfus ikonikus képei éppen ezt a csendet hozzák zavarba ejtően közel a Mai Manó Házban. Ajánló.

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!