Mivel foglalkoztak a szülei?
Édesanyám háztartásbeli volt, édesapám betanított kőművesként munkába járt Budapestre. A nagyszüleim paraszti életet éltek, az egyik nagyapám a termelőszövetkezetben szekerezett, a másikat soha nem tudták bekényszeríteni a téeszbe. Csak bagózott mindig, és köpött egyet, amikor Kádárról volt szó. Mivel bagózott, nem lehetett tudni, hogy most amiatt köp vagy a Kádár miatt.
Hogyan vezet egy tehetséges falusi gyerek útja a művészethez? Volt például egy tanára, aki észrevette, hogy mocorog önben valami?
Meg kell mondanom, hogy nem. Különösebb tehetséget nem mutattam. Igaz, hogy a rajzórán a faleveleket több osztálytársamnak én festettem meg, ők ötöst kaptak, én hármast, négyest, de ennél többet nem tettem. Otthon rajzolgattam inkább, hetedikes-nyolcadikos koromtól. Jó tanuló voltam, de a szüleim úgy gondolták, kell egy biztos szakma, így kerültem Egerbe, középiskolába. Művészeti gimnáziumról senki nem is hallott errefelé.
Mi lett ez a szakma?
Vasesztergályos.
Dolgozott is benne?
Keveset. Édesapám vitt be a munkahelyére, egy út- és vasútépítő vállalathoz, ott voltam a katonaságig. De nem volt hiábavaló az egész, talán a szakmámnak köszönhetem, hogy sok dologhoz ma is gyakorlatiasan állok hozzá.
Mikor kezdett komolyabban foglalkozni a festészettel?
Azért a középiskolában már festegettem. Megpróbáltam Egerben szakkört is találni, ez nem sikerült jól, mert a vezetője nem tartott elég tehetségesnek. A katonaságnál aztán jött egy váltás, amikor dekorációs munkára osztottak be, és az volt a dolgom, hogy a kor hőseinek a portréit megfessem a folyosóra. A katonaságon belül film- és fotószakkörre is jártam.
A művészet még ekkor is csak hobbi volt, vagy már sejtette, hogy valódi életpálya nyílhat általa?
Már érettségi után komolyan gondoltam a művészetet. A katonaságból hazakerülve találtam itthon is egy szakkört Mezőkövesden. Pető János grafikus vezette, összebarátkoztunk. Bravúrosan rajzolt, fekete-fehér litográfiákat készített. Utóbbit alaposan megtanultam tőle, és mindenféle más sokszorosító technikát; ebből később, a hetvenes-nyolcvanas években meg is éltem. A katonaság után az egri ÁFÉSZ dekoratőre lettem, kaptam egy kis műhelyt, ott dolgozhattam magamnak is. Egerből aztán vallásos propaganda tervezése miatt kitiltottak.
Miben állt ez a propaganda?
Ez egy linómetszet karácsonyi képeslap volt, rajta angyallal.
Ezt árulta?
Nem, a barátaimnak készítettem. Nem tudtam, hogy a műhelyhez másnak is van kulcsa. Akinek volt, egy művészkolléga, feljelentett.
Tudja, ki volt az?
Tudom. Felejtsük el. Lényeg, hogy Egerből mennem kellett, Leninvárosba – ma Tiszaújváros – kerültem, ahol a Tiszai Vegyi Kombinátban megürült egy dekoratőri állás. Itt rengeteg szabad időm volt, de a dekoratőri feladatot is el kellett látni, ami sok esetben nikecellből kivágott betűk, feliratok készítéséből állt, és rengeteg Lenin-fejet is csináltam. Különleges város volt, tele fiatalokkal, hiszen azelőtt nem létezett, egy búzamezőből nőtt ki. Forrt a kulturális élet is, a település gazdag volt, minden lehetőséget megadtak ehhez. Így én is tudtam festeni, művészettel foglalkozni, a kultúrházban az ottani fotó- és filmszakkör technikailag is jól fel volt szerelve. Erősen elszántam magam, hogy művész leszek. Akkoriban az állam úgy tartotta el a hivatásos festőket, hogy a Képcsarnok Vállalat megvásárolta a műveiket, amiket aztán megpróbált eladni. Nekem ez a rendszer nem tetszett, mindig munkából igyekeztem megélni.