Előző könyve, a Cé cé cé pé meglepő értetlenséget váltott ki a kritikusok között. Melhardt Gergő, aki az ön műveiről az MMA kortárs irodalmi kislexikonában született szócikkeket is jegyzi, a szemére vetette, hogy idejétmúlt a prózája világnézete, nem foglalkozik manapság trendi témákkal, vagy nem trendi módon áll hozzá bizonyos témákhoz. Mit gondol erről?
Kényes kérdés. Én egy régi iskolához tartozom, be kell lássam, és olyasmik történnek mostanában, amikről nem hittem volna, hogy újra divatba jönnek. A létezett szocializmusban durván ideológiai szempontok érvényesültek, ennek mentén ítélődtél: megfelelsz-e a hivatalos vonalnak vagy sem. Demokratikus keretek közt aztán az irodalom autonómiája megvalósulni látszott, vélhetted, ha minél több képet, zenét, koreográfiát, szöveget olvasol, annál inkább finomodik-élesedik a benned lévő esztétikai mérőrendszer, amely az értékest nagy pontossággal elválasztja az értéktelentől. De hát „kiderült”, hogy nem egészen ez van. Hanem más van. Bizonyos szempontoknak való megfelelés van. Más nincs megengedve – ez idézet az ön által említett szerzőtől. Nicht gestattet, németül jobban hangzik. Tehát gender…
…vagy a kapitalizmuskritika, legyen a műben jelen a kisebbségi téma is…
…ha nem ez domborul, akkor bajba’ vagy, kishaver! Nem felelsz meg. Az elvárásoknak. Esetleg ha a cserebogarak halhatatlanságáról írsz, verebelsz és gombfocizol, mint szegény Dezső, akkor békén hagynak. Egyébként belecsaptál, baszod, a lecsóba, fröcsköl körülötted a vérvörös lé, örülj, ha nem a véred.
Van egy ilyen kommentár Melhardt kritikájában, igaz, zárójelben: „Persze ezt most még lehet »macsóságnak« vagy ironikus lét- és nyelvszemléletnek hívni, de ha mindez mások kárára történik, mások semmibevételével, elhallgattatásával, kiszolgáltatásával és káros minták átadásával jár szükségszerűen együtt, akkor az szerintem nem megengedhető.”
Más kárára, ugye, egy öt-hatezer példányos könyv! Tehát nem aszondja, hogy nem ért egyet vele, hanem hogy „nem megengedhető”. És feljelent. Még jó, hogy nincs hatóság, nincs konkrétan kinek. Csak kiutasít – még jó, hogy nincs konkrétan honnan és hová. Na, én itt megadom magam: sebaj, akkor marad megint, hogy magamnak csinálom, mint anno. A hozzám járóknak is mondom folyvást, hogy maguknak csinálják, és ha magukat tudják szórakoztatni, lefoglalni vele, van esély arra, hogy másokat is lefoglaljanak. A művészettől elvárni vagy eltiltani, a hogyan helyett a mit nézni súlyos félreértés. Nem a mondanivaló teszi, József Attila proletárverseiben például sok hülyeség van, de ahogyan csinálja, az katartikus. Huhh és hahó, hogy a Szentjóby által kiadott Urbán Miklós-verseskötet címét idézzem: úgy látszik, végképp súlyosan régimódi lettem, aki ragaszkodna a par excellence irodalmisághoz. Jó, akkor most örül bennem a konzervatív-reakciós, gyerünk! Köpök a trendre. Nem hősködnék egyébként, fáj, ha kapok a képemre, tartok attól, ami most megy, megijeszt, őszintén szólva, de erre a hátralevő kis időre már nem gazsulálok. Ha egyik érdekcsoporthoz sem tartozol, ráfázol, a belgákat kétfelől ütik, senki nem védi be őket – sebaj, tűrhető az állóképességem, hozzászoktam a gyepáláshoz a futballpályán.
A közelmúltban egy másik érdekes konfliktusban is benne volt: az ön által szervezett KORtársalgás beszélgetéssorozat szlogenjét – „Szubjektív kortárs irodalom, nem csak férfiaknak” – a Szépírók Társaságának nemrég alakult Női Érdekvédelmi Fóruma közleményben kritizálta, sérelmezve a macsós hozzáállást.
A szlogen, a cím – ezt illik tudni a szakmában – nem tőlem van. Nem tudtam róla, megjelent, kész. Igaz, nem is foglalkoztam vele, alkatilag kicsit sem vagyok gyanakvó. Körkörös a rosszhiszem, ebben a közegben a naivitás erősen megőrzendő. Feladat. Szigorú őrizet alatt áll nálam: igyekszem a végsőkig fenntartani a jóhiszeműséget, akár csalódások árán is. Csak ha cinizmust érzek, akkor megyek el onnan. Egyszerű gyerek vagyok, akinek tetszenek azok a nők, akik tetszenek, ebből eddig nem volt problémám. Akadtak sikerek, ha meg elküldtek, akkor elmentem. Egyetértek az LMP nemi kvótájával – két azonos nemű képviselő után egy másik nemű –, ámde az a mindennapi pártpolitika nettó hatalmi acsarkodás. A művészet más tészta; küzdőtér ugyan, és egy nő megélheti, hogy a férfiakat nem a tehetség érdekli, hogy mint nőt nem akarják befogadni, de a tapasztalatom épp ellentétes: mindenki imádná, ha nem lenne a szakma bakszagú. Gondoljon bele abba, hogy az irodalmi életben a legnagyobb befolyással Jókai Anna halála után Mezey Katalin bír. Gondolj az influenszerekre. Ne is gondolj rájuk. Rám amúgy mindenképp Nemes Nagy bírt a „legnagyobb befolyással”, és elsöpört az a jelenet, amikor Wiesbadenben egy Werner Roth által szervezett esten összebarátkozott velem Szabó Magda. Két igazi irodalmi gentlema’am, nem jutott eszükbe ez a probléma. Nem volt idejük rá. A szemináriumaimon mellesleg jóval több a nő, és komoly sikerük is van, hogy csak az utóbbi évből Bakos Gyöngyit, Halász Ritát és Harag Anitát említsem.
Ugyanebben a nyilatkozatban a Fiatal Írók Szövetsége által odaítélt Csáth Géza-díjat is felemlegetik, nehezményezve, hogy miért nem nő kapta. A FISZ egyik társelnökének, Antal Nikolettnek kellett egy válaszlevélben felhívni a figyelmüket, hogy 2019-ben Terék Anna kapta…
Mindegy, miféle-fajta, csak a kvóta meglegyen. Engem mindenesetre ne azért vegyenek be – megalázó módon – a csapatba, hogy legyen valaki Budakalászról is, hanem mert jól focizok. És ne vegyenek be, ha nem. Megértem, ha valaki – sokszor teljes joggal – nincs megelégedve a recepciójával, tudnám sorolni a végtelenségig a végtelen méltánytalanságot. Nőket és férfiakat. Pest kontra vidék, anyaország kontra határon túliak. Nyugatra került magyarok! No, ez mind tényleg megérne néhány durván őszinte diskurzust.
Hogyan látja, ebben a komolyság által uralt irodalmi térben van még jövője a humornak, a derűnek, az iróniának? Nekem úgy tűnik, hogy miközben a mindenért felháborodók érzékenységekre hivatkoznak, kevésbé az esztétikai érzék mozgatja őket, inkább agressziót látok részükről.
A laza, kedves, megengedő, elnéző, gyöngéd, vicces nem menő, a barátságos egyet nem értés passzé, az agresszió tapintható. Ennek a világtrenden kívül – lásd az Oscar-díj kvótáját – irodalomszociológiai oka van: pár ezer ember belügyévé vált a kortárs művészet. A művészeti ágak között alig van kapcsolat, mindenki a saját bizniszt tolja, igazi kevés fóka, sok eszkimó effektus. Egy kortárs festő kiállításmegnyitóján mindig az obligát harminc ember van ott. Író, zenész, színész senki, balett-táncos egy se: nagypapa, barátnő, szomszédasszony, néhány kolléga és gyűjtő, meg a pogácsás nénik – míg Monet és barátai előtt mínusz húsz fokban állt a sor, körülkígyózva a Szépművészetit. Láthatjuk persze félig telve a félig üres, erősen párolgó poharat, hisz még mindig olvasnak. Csináltam néhány éve egy Kortárs irodalom a közoktatásban nevű oldalt, lassan tízezren regisztráltak: van tízezer magyar, aki rátalált, és fontosnak érezte, hogy csatlakozzon. A tizenkétmillióból. Egy Fradi-meccsen kétszer ennyien vannak. Szűk a szakma tere, nő az agresszió, megy a megideologizált hatalmi harc: minél kisebb a tér, az aktorok annál inkább ütik-verik egymást. Az irodalmi közélet jó esetben parlamentként működik, mert van közös cél – a kortárs irodalom helyzetbe hozása, presztízsének növelése –, amúgy meg mehet a verseny. A „színvak” tehát korrekt versengés.