A monori romatelephez viszont csak pár évvel később lett köze, mikor is a Magyar Máltai Szeretetszolgálat helyi tanodájának vezetése lett a feladata. „Hatalmas lehetőséget láttam a telepben, hiszen a két utcában több mint ötszázötven ember él nagyon nehéz körülmények között. Ezt esélyként fogtam fel, hogy tömegeknek nyújthassak segítséget” – idézi fel. A leszakadó és hátrányos helyzetű kistelepüléseken létesített máltai tanodák célja, hogy az ott élő gyerekek iskola után is hasznosan, felügyelet mellett töltsék az idejüket. A leckeírás mellett a monori gyerekekben egyre inkább megfogalmazódott az igény a közös szabadidős foglalkozásokra is. Pláne amikor a telepen elterjedt a szociális munkás focistamúltjának híre. Ekkor keresték fel a fiatalok a sportolóból lett szociális munkást, hogy tartson nekik edzést. „Ráadásul nem is akármilyen gyerekek jöttek oda hozzám először. A legdurvább közeg, a 16–18 évesek. Ezt a korosztályt a csavargás, a céltalan létezés, a bűnözés, a szerek használata jellemezte. A kisebbek pedig követték a példát” – festi le az akkori helyzetet Maka István. Örömmel mondott igent az ötletre, a tanoda mellett hetente többször edzést szervezett, ahol egyre magasabb szinten folyt a munka, a csapatokat nemsokára tornákra is vitte, a kisebbek pedig egy idő után már nem a csavargó, hanem az edzésre járó kamaszok nyomdokaiba akartak lépni. Két-három év alatt az edzésre járó gyerekek életében kialakult egy rendszer, amelyet az iskola és a sport határozott meg.
István szerint a rendszer a munkájuk egyik kulcsa. „A foci által a gyerekek naponta olyan tevékenységet végeznek, amit a többségi társadalom elfogad és értékel. Eközben a csapatsport olyan készségek elsajátítására tanítja őket, mint a közösségben betöltött szerep megtalálása, az egymásra figyelés, a fókuszált figyelem, a fegyelem, a kognitív képességek fejlesztése, melyeket mind tanulni kell, és melyek hiányoznak az életükből” – magyarázza. Az edző hangsúlyozza: a futball csupán eszköz, a végcél a telepi gyerekek iskolai rendszerben való benntartása. Hiszen ha felnő egy olyan nemzedék, amely a sportot, a sport által megtanulható készségeket és a tanulást értéknek tartja, és tovább is tudja adni, az vezethet a valódi felzárkóztatáshoz.
Az edző minderről olyan elhivatottsággal beszél, hogy őszintén meglepődöm, mikor elmondja, ő már nem edzi a monori gyerekeket. Ám gyorsan megnyugtat, hogy az ügyet nem engedte el, sőt. De mielőtt kifejtené, mit ért ez alatt, Szabó Dávidhoz, a telepi fiatalok jelenlegi mesteréhez irányít.
Többrétegű edzés
Talán még túl korán van, nem értek haza munka után a fővárosba ingázók – gondolkodom, miközben csendes monori udvarok mellett autózom úti célom felé. Az GPS-en rögtön szemet szúr a Cinka Panna utcanév. Ahogy elhaladok a legendás magyar cigányzenészről elnevezett házsor mellett, másfajta arcát mutatja a város. A poros földutat szegélyező, romos telepi épületek között hatalmas az élet. Fiatalok, idősek, babakocsit toló anyukák és labda után szaladó kisgyerekek kíváncsi tekintete szegeződik az ismeretlen járműre.
Pár utcára innét, a Tabán teleptől, a futsalpálya mellett találkozom Dáviddal, aki hetente kétszer Budapestről utazik ide, hogy edzést tartson a „nagyoknak”, azaz a 12–15 éves korosztálynak. Mielőtt azonban megérkezne a csapatnyi kiskamasz, a tavaszi napsütésnek hála, a műfűre telepedve tudunk beszélgetni.
Mint kiderül, Dávidnak is gyerekkori szerelem a foci. Tízéves kora óta a Cső-Montage Budapest Futsal Clubban játszik, és miközben saját sportkarrierjét építi, edzősködik is. Így mikor hosszabb ismeretség után 2019-ben István megkérte, hogy foglalkozzon a monori gyerekekkel, rögtön igent mondott, és szerencsére a gyerekek is igent mondtak rá. „Persze nehezebb dolgom volt, mint neki, hiszen ő nagy példakép az ittenieknek, ismerték, szerették, de gyorsan befogadtak engem is. Pláne, hogy ő mutatott be. Hamar sikerült megtalálnom velük a hangot, látták, hogy tényleg törődöm velük, és ezt értékelték” – mesél a kezdetekről. Dávid Monoron nemcsak edző, hanem szociális munkás is. „Aki itt akar focit oktatni, annak ezt a két hivatást párhuzamosan kell űznie. Hiszen a gyerekeknek nemcsak a sportbéli előrehaladásával, hanem a jóllétével, a testi, mentális, szociális fejlődésével is foglalkoznia kell – vázolja fel a szerep egyediségét Dávid, majd kérdésemre kifejti, miben érhető tetten ez a kettősség: – Tartok edzést egyesületi szinten is, ezért látom az eltéréseket. Ott a sportra nevelés a cél, itt jóval több rétegű a munka. Itt fontosabb, hogy jó közösségi vezető legyél, mint hogy szakmailag kifogástalan órát tarts. Sokkal többet beszélgetünk az edzés előtt, mint máshol szokás, mindenki elmondja a nyűgét, baját, bolondozunk kicsit, ha arra van igény, aztán bele lehet csapni a lecsóba, edzeni, aztán focizni egy jó nagyot.”