„A névválasztásban van egy fiatalos geg – magyarázza Tamás. – A kémiai folyamatokból ismert kifejezés a hidrogénionok koncentrációjával van összefüggésben, ami jelen esetben dinamikus, lendületes hozzáállást sugall, egyúttal Pannonhalma nevének rövidítését is rejti, és ekképp a társulás a borvidék értékeit is hivatott közvetíteni.” E brand alatt négy éve – olyan hazai példák mintájára, mint a BalatonBor vagy a villányi REDy – egy borvidéki közösségi bormárkát is megalkottak a tagok. „Mivel úgy gondoljuk, egy borvidék nemcsak a fajtaborok által lehet érdekes, hanem a házasításokon keresztül is, a közösségi borunkban Pannonhalma legjellemzőbb fajtáinak felhasználásával határoztuk meg a PH-Érték alapvető jellemzőit” – avat be a részletekbe a tíz éve a hegyközség elnöki tisztségét betöltő Liptai Zsolt. Így a közös márkajelzés alatt megjelenő borok felerészben a borvidék tipicitását leginkább kifejező rajnai rizlingből készülnek olaszrizling, chardonnay, pinot blanc, valamint királyleányka társításával és sauvignon blanc vagy tramini fűszerével. Az elkészült borok címkéje pedig nem a borászatot, hanem a közösséget helyezi előtérbe. „Egy ponton túl nem azzal építkezünk, ha mi magunk növekszünk, hanem ha többen vagyunk, és együtt erősítjük a borvidéki identitást. Az igazi előrelépés nem az egyén, hanem a közösség fejlődésében rejlik” – vélik a főapátság pincészetének vezetői.
Ezt akár maga Szent Benedek is mondhatta volna. Vagy ezt is a régi atyák feljegyzéseiből tanulták? – kérdezem, mire Zsolt frappáns hasonlattal válaszol: „A régi feljegyzésekből azt látom, hogy amint ma van a world wide web, úgy a kezdetektől létezik world wide Benedictus, hiszen a bencés rend egész Európát behálózó kapcsolati rendszerrel s így óriási tudástranszferrel rendelkezik. A szerzetesek nem csak szakrális értelemben álltak kapcsolatban egymással. Átadták a jó gyakorlatokat, tapasztalatot cseréltek a mezőgazdasági munkák és a gazdasági ügyek terén is. Annyi a különbség, hogy ma az angol, régen pedig a latin volt az egyetemes nyelv.” Ebből fakadóan – állítják egybehangzóan beszélgetőtársaim – a viszonyítási pont mindig is tágabb, mint a saját helyzetünk és a szűkebb környezetünk, túlmutat a jelen keretein. Ez – mondják – áthatja a bencések valamennyi tevékenységét. „Pannonhalma több mint ezeréves, és amikor fejlődött, bővült, mindig a kor vívmányainak megfelelő, legmodernebb, leginkább előremutató módon próbált fejlődni. Ez látszik a mai bencések szemléletén is. És ez viszi előre szerintem Pannonhalmát: a hagyományokból indul el, de soha nem akar bigott archaizáló lenni, inkább minden időben kortárs”– jelenti ki Zsolt. Ez pedig olyan egyetemes örökség, amely szinte sejtszinten égett bele az évszázadok alatt a szerzetesekbe, és mintha kimondatlanul adnák át ma is – folytatja a gondolatot Tamás. „Olyan forrás ez, amelyből mindig lehet meríteni. Tudatosan vagy tudattalanul, ha az ember itt él, és van hozzá akár csak egy kicsi nyitottsága is, akkor nem fogja hidegen hagyni. Megérinti.”
Kinek-kinek saját ajándéka van az Istentől… – citálom a boroscímkén olvasott gondolatot búcsúzáskor. De akkor mennyi Heminát vigyek? – kérdezem tréfásan. Szent Benedek tanítása a mértékletesség – felelik olyan bölcsességgel, mintha maguk is szerzetesek lennének. Nem mondja meg pontosan, mennyi bort fogyasszanak a szerzetesek, de a mértéket megnevezi heminának, átadva a lehetőséget és a felelősséget, hogy mindenki a saját fizikumának, a végzett munkának, a lelkiállapotának megfelelően fogyasszon. De attól óv, hogy a telítettségig igyunk, mert a túlzott mértékű fogyasztás még a legbölcsebbeket is elszakítja az Istentől – ahogy Benedek mondja. Tehát egy hemina épp annyi, amennyi a Jóistenhez közelebb visz, és nem szakít el tőle.