Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

A híd, ami lesz

Szöveg: Bencsik Gábor
Fotó: Józsa Róbert

„Ez a híd ma
még inkább jövő,
mint jelen”

Egy kohásszal és egy vegyésszel gyalogolunk a hideg szélben a Dunaújváros-közeli Pentele hídon a csípős tavaszi hidegben. A vasműben dolgoznak mind a ketten, de most nem arról beszélgetünk, erről a szomorú történetről nincs is mit beszélni, a hetvenéves óriásvállalatnak jó ideje már a csődben tántorgás a normális állapota, s amennyire régóta tart, annyira kilátástalan. A hófehér ívű, széles hidat jöttünk megnézni gyalogközelből. Addig mindig csak messziről láttam, a 6-os útról, keskeny fehér ív a távolban a fák lombja fölött. Most végre közelről is megláthatom.
A bal partról indultunk, Dunavecse felől. Legmagasabb pontján kevés híján ötven méterre magasodik előttünk a hatalmas acél kosárfül, így hívja itt mindenki, a szakemberek is. A dupla acél­ív vastag sodronyokra függesztve háromszáznyolc méter hosszú hídtestet tart a folyó fölött, olyan magasan, hogy a hajók a legmagasabb vízállás idején is elférjenek alatta. A vízre le-, a magas ívekre felnézni egyaránt különös érzés. Nagyok a távlatok, az ember mégsem kicsinek érzi magát, inkább valami rendkívüli dolog részesének, mintha osztozna a híd szó szerinti, tízezer tonnás nagyszerűségében. Dőlünk rá a jobb part felől fújó erős szélre, gyalogolunk a hatalmas ívek alatt, az enyhe emelkedőn a jobb part felé, közben azt számoljuk hangosan, hány hídja van a Dunának Magyarországon.
Nézzük csak: Budapesten ott a Megyeri híd, az Újpesti vasúti, amit régen északi összekötő vasútinak is neveztek, az Árpád, a Margit, a Lánc-, az Erzsébet, a Szabadság, a Petőfi, a Rákóczi, aztán az M0-s déli hídja, aminek Deák Ferenc a neve, bár ezt alig használja bárki is. De várjunk! És a mellékági hidak? A Hajógyári-szigetre visz kettő, a Csepel-szigetre három, ez összesen tizenöt – ha a Rákóczi híd melletti Összekötő vasútit nem számítjuk külön.
Budapesten kívül azért kevesebb van, felfelé haladva Tahitótfalunál egy a szentendrei ágon, aztán az esztergomi, Komáromnál három és a vámosszabadi. Lefelé a Taksony vezér híd a ráckevei ágon, a ráckevei Árpád, a Pentele, a földvári Beszédes József híd, a szekszárdi Szent László, a bajai Türr István. A fővárosiakkal együtt huszonhét. Az ember nem is gondolná, hogy ilyen sok. És még kellene néhány.
Megállunk, lenézek a vízre, és azon gondolkodom, milyen különös jelensége a világnak a folyó. A hegy, a fa, a madár, de még a levegő is valami megfogható fizikai létező, a folyó viszont a lényegét tekintve inkább történés, mint tárgy. Hiszen nem a víz teszi a folyót, hanem a víz szakadatlan elhaladása. A kiszáradt folyómeder nem a folyó, a kimert víz nem a folyó, csak az örökké áramló víz a folyó, ami a hajókat viszi a hátán, és otthonául szolgál a halaknak. Menyire igaza van az ókori bölcsnek, Hérakleitosznak, nem léphetsz kétszer ugyanabba a folyóba, nem teheted kétszer ugyanazt a szakadatlan változásban.
A híd annál állandóbb tárgyi valóság. A bal parton, ahonnan indultunk, keskenyebb az ártér, a jobb parton viszont kilométer hosszan magas pilléreken fut az út, tulajdonképpen az is a híd része. Átérünk a túlsó végéig, a magas löszfalig, leereszkedünk a híd alá, innen megint lenyűgöző látvány a szilvamag keresztmetszetű betonpillérek során futó hatalmas acélszerkezet.
Magyarországon bárhol ás az idő mélyére az ember, mélységes mély a múltnak kútja. A jobb parton járó római emlékek fölött lépdel, a bal parti sík sok más mellett hozzánk, magyarokhoz hasonult kunok emlékeit rejti. A híd Dunaújváros ősfalujának, Pentelének a nevét őrzi, az pedig a közelben állott Szent Pantaleon-kolostorét. A múlt része Sztálinváros is, rengeteg lelkesültség és hazugság színtere, utóda hordozza mindkettőnek a terhét.
Ez a híd ma még inkább jövő, mint jelen. Összeköti a nagy folyó két partját, de még nem igazán köti össze az ország nagy tájait. A tervezők meglehetősen előreszaladtak vele, így lett egy közel ötszáz kilométeresnek elgondolt közlekedési csatornának elsőként megvalósuló, öt kilométeres darabja. A tervezett M8-as autópálya része ugyanis, azé az úté, amely az ország nyugati határától indulva, a fővárost mélyen megkerülve vezetne el Szolnokig és tovább. Tervek vannak a folytatásra, kisebb szakaszok el is készültek már, de a Pentele híd egyelőre magában áll, a környékbeliek örömére. Erre a célra kissé drága, de majd megtalálja a maga szerepét, ha megépülnek hozzá az autópályák.
Mielőtt visszaindulunk, még megnézzük a hídfőnél a táblát az építő vállalatok és a vezető mérnökök nevével. Izgalmas, szép munka lehetett megtervezni, legyártani a millió alkatrészt, és itt, a Duna partján, külön erre a célra létrehozott üzemben összeállítani a hídelemeket. A meder fölött feszülő háromszáz méteres, kosárfüles középponti elemet bárkákra emelve, kétnapi megfeszített munkával egyben úsztatták a helyére.
A hídépítőknek megadatik, hogy a munkájukat látványos siker koronázza. Persze hogy Széchenyi István jut az eszünkbe ott, a Pentele hídon, az első magyarországi állandó híd létrehozója. Minden hazai hídépítő előtte tiszteleg, amíg lesznek magyarok és hidak. Milyen különös, fancsali játéka a sorsnak, hogy Széchenyi soha nem ment át a Lánchídon, személyesen nem élhette át a siker élményét, mert mire a híd elkészült, ő már a döblingi szanatórium önkéntes, holtig tartó foglya volt. Neki köszönve, helyette, érte is gyalogolunk most ezen a mi fehér acélhidunkon, vissza a bal partra, ahonnan elindultunk. Hátulról kapjuk a szelet, arrafelé lejt is kissé, így már egészen kellemes a séta a hatalmas szerkezeten. Autók robognak el mellettünk, várnám, hogy megremeg a híd, de nem érzek semmit, még akkor sem, amikor teherautó zúg el mellettünk. Erős, stabil szerkezet, bírja a terhelést, a mindent koptató időnek is biztosan sokáig ellenáll majd.
Már a bal parti hídfő közelében járunk, amikor kigyulladnak a lámpák, előbb csak minden második, hamarosan a közbülsők is. Nem sietünk, várjuk a lassan leereszkedő estét, hogy lámpafényben is láthassuk. Ahogy sötétül az ég, vörösbe fordul a nyugati horizont, a híd valósággal felöltözik a lámpafénybe, még nagyobbnak, még szebbnek mutatja magát.
Versenykerékpáros jön szembe a járdán, kitérünk előle, hadd haladjon. Megérkezünk a vecsei hídfőhöz, leereszkedünk a keskeny lépcsőn, fölöttünk magasodik az útpálya. A partról még egyszer megcsodáljuk a híd magas ívét, ahogy a most már sötét égre rajzolódik, aztán elköszönünk tőle. Autók futnak rajta, lámpáik fénye a híd saját világításával keveredik. Most olyannak tűnik, mint egy hatalmas élőlény, elnyúlik hosszan a folyó fölött, készen arra, hogy akár évszázadokon át hordozza a hátán az úton járókat.

Hasonló tartalmak

Kopót tartani: lázadás

Erdélyi kopót, ezt a hungarikum kutyafajtát tartani nem a világ legkényelmesebb dolga. De nem csupán szabadidős tevékenységet jelent, sőt elsősorban nem azt. Mint történész szerzőnk írja: a kopótartás igazi lázadás a mai korszellemmel szemben.

Nők a vörös csillag árnyékában

A huszadik század második felében gyökeresen átformálódtak a női szerepek Magyarországon: egyszerre érvényesültek az emancipációs törekvések és a „szocialista erkölcs” főszerkesztői cikkekben közvetített normái. Tóth Eszter Zsófia történésszel beszélgettünk.

Akik nem engedtek a ’39-ből

A szakirodalomban sokszor nyilas seregletként intézték el a hetvenöt éve a bajorországi Altöttingben összeülő emigráns országgyűlést, ez a minősítés azonban nem felel meg a valóságnak – még ha az ideiglenes államfőnek választott kisbarnaki Farkas Ferencnek a háborúban játszott szerepe körül valóban sok a kérdőjel.

Biszku az edzőtáborban

Biszkuban még ahhoz sem volt fantázia, ravaszság, ambíció, temperamentum, hogy magasabb posztra képzelje magát, mint ahova helyezték.

Állatkerti séta

Régen nem volt kérdés, ma egyre gyakrabban az, hogy jó-e, helyes-e fogságban élő állatok kertjét fenntartani. Félek, hogy idővel a nemleges válasz győz majd, én viszont meggyőződéssel mondok igent.

A háború mindenhova elért – interjú Szalay-Berzeviczy Attilával

A Budapesti Értéktőzsde volt elnöke az első világháború századik évfordulója kapcsán hatalmas vállalkozásba fogott: bejárta és megörökítette a hadszíntereket Ypres-től Csingtaóig, a Falkland-szigetektől Pápua Új-Guineáig, hogy különleges kivitelű könyvben láttassa a harcok valóságát.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!