Ez a hely szellemén vagy az ön nyitottságán múlik?
Saly Noémi mondta egyszer: „Tibor, ez a kávéház addig lesz, amíg maga itt van.” Ez egyfelől hízelgő, másfelől meg nagy teher. Tény, hogy van bennem egyrészt nyitottság, másrészt meg valamiféle pozitív értelemben vett naivitás: mindenkivel szóba állok. A Hadik mindig nyitott hely volt, és azt hiszem, ilyennek is kell lennie. Nem lehet nem befogadni valamit, ami értékes.
Miből fakad ez a nyitottság?
Azért szeretek a Hadikról nyilatkozni, mert akkor eltarthatom magamtól a beszélgetést, és nem terelődik rám a szó. (Nevet) De valahogy kibukik néha a dolog. Egyszer megtaláltak egy jógás portáltól, ahol az interjúban eljutottunk odáig, hogy nemcsak jógázom, de mellette hitemet gyakorló katolikus vagyok. Én ezt büszkén vállalom, ám azt tapasztaltam, ha ezt az ember kimondja, olykor nehéz ügy lehet belőle. Még közeli ismerősök is rám olvassák néha: Tibikém, te vagy keresztény? Láttalak én már pálinkát inni és kurjongatni! Lépten-nyomon sarokba akarnak szorítani – lám, mennyire nem vagyok tökéletes! Nekem erre az a válaszom, hogy a hit olyan, mint egy konditerem. Azok is lejárnak gyúrni, akiknek még cingi a karjuk, vagy nagy a pocakjuk. Épp azért, mert valami változást szeretnének elérni. De hogyan kapcsolódik ez a Hadikhoz? Úgy, hogy jó volna, ha sikeresen és haladó módon lehetne részt venni ebben a nagy egészben, amit kereszténységnek mondunk.
Mármint hogy egyetemes?
Nekem mindig az az alapvető hozzáállásom, amikor belekerülök egy projektbe, hogy az első és legfontosabb megismerni azt a mikrokörnyezetet, amelyben mozognom kell. Ebben van egy kicsi önzés is, ugyanis hihetetlen energiát ad, ha nem csak iránytű nélkül lebeg az ember. Rengeteg értéket lehet találni a kooperációban. A kezdetektől szoros együttműködésben állunk az önkormányzattal, a házzal és ugyanígy a közben létrejött, a Bartók Béla Boulevard-t működtető Kulturális Tizenegy Egyesülettel is. A kapcsolódások köre olyannyira nagyra nőtt, hogy amikor az önkormányzat részt vett az Európai Unió Creative Spirits projektjében, ami arról szólt, hogyan lehet fejleszteni egy városrészt, tematikus utcát kulturális alapon, én lettem a kulturális nagykövet.
Mit tanult az uniós projektnek a tapasztalataiból?
Nagyon jól éreztem magam. Bejártam fél Európát. A Bartók Béla úthoz hasonló tematikus utcák fejlődésébe pillanthattam be. A Creative Spirits városrészfejlesztési koncepciója, hogy a kulturális és kreatív ipar szereplőit vonzza egy adott környékre. A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy középtávon ez kontrollált és kulturált gazdasági konjunktúrával jár. Ez nálunk is látszik. Óriási változás történt az utóbbi tíz évben: galériák, kreatív vendéglátóhelyek nyíltak a környéken. A Kortárs Építészeti Központ nemrég készített egy felmérést, amely során kétszáz körüli olyan résztvevőt térképeztek fel a környéken, aki a kulturális és kreatívszektorban tevékenykedik. Ha ez így megy tovább, még egy dimenziót emelkedhet a dolog.
Az enteriőrben látványosan eltér, de ugyanaz a kínálat a két helyen. Programjaiban miben más a Hadik és a Szatyor?
Amikor újranyitott a Hadik-ház, azt találtuk ki, hogy ha a Hadik az irodalomhoz kapcsolódik, akkor a Szatyor fókuszáljon kicsit jobban a képzőművészetekre, mert ott találtam meg azokat a bohém és extrovertált művészeket, akik már a kialakításban is segítettek. Babos Zsili Bertalan fogta össze azt a huszon-egynéhány művészt, aki a belső teret megálmodta és kivitelezte. Így alakult ki ez az eklektikus enteriőr romkocsmahangulattal, de minőségi gasztronómiával. Emellett programjaiban is progresszívebb. Próbál kicsit távolabb merészkedni az irodalmi kánontól. Reflektálás mindarra, ami a Hadikban volt, illetve van, csak egy csavarral. Például ha irodalom, akkor slam poetry, a képzőművészetekben pedig keretezett olajfestmény és fotó helyett inkább 3D-s térplasztikák és muráliák.
Mik a legérdekesebb próbálkozások ott most?
Nemrég indult Orvos-Tóth Noémi pszichológus és az egyik fő partnerünk, a Könyves Magazin közös programsorozata, amelyben mindig egy meghívott íróval beszélget. A Fiatal Írók Szövetségével együttműködve most indul a Betűleves projekt, ami az irodalmat a gasztronómiával köti össze. Ehhez kapcsolódva tárcákat, krokikat, novellákat fognak írni a témában. Nem tudom még pontosan, mi lesz belőle, mert direkt tág a terv, hogy meglepődhessünk. Fontosnak tartjuk a civil partnerek bevonását. Így az Autistic Arttal és a kerékpárosklubbal is vannak programjaink. Most végre lesz színház, ami régi vágyam, csak eddig nem működött, mivel nem volt olyan napszak, amikor színházat lehetett volna csinálni. Most megpróbáljuk zárás után, éjszaka, ez az Éjjeli Színház. Zseblámpával, profi színészekkel. A Katonából és a Táp Színházból ismert Vajdai Vilmost kértem fel rendező-producernek, mert tetszett, ahogy az Utas és holdvilágot feldolgozta. Január végéig négy előadás lesz belőle. Már nagyon várom.
Ha a mostani és a régi Hadikot összevetjük, hogyan lehetne megfogalmazni a kapcsolódást?
A századelőn is menő volt a Hadik, és a legendák a mai napig élnek. De képzelje el, nemrég jöttem rá valamire. Ahhoz a korszakhoz hozzátartozik az is, hogy a személyes sorsok és az egész kávéház szempontjából milyen végkimenetele lett. Karinthyról tudjuk, elég problémás volt a magánélete, és bár jól keresett, anyagi körülményei csapnivalók voltak. Hó végén sorba álltak nála a hitelezők. Stresszes és parázsló életet élt. Korán meg is halt. Pedig ki tudja, milyen műveket írhatott volna még. Maga a kávéház lassan sodródott a tönk szélére. Ahogy Karinthy elköltözött a környékről, a Hadik ázsiója egyre lejjebb csúszott. Aztán már nem is a Kaiser család üzemeltette, a kommunizmus pedig végleg betett a helynek. Talán eltúlzom, és hiú vagyok, de szerintem nekünk ma az a feladatunk, hogy bebizonyítsuk, lehet mindezt úgy csinálni, hogy az egésznek pozitív végkicsengése legyen. Jók az ételek, fenntartható módon sokáig működik, és nem kell hogy negatív sorsok kapcsolódjanak hozzá. Jó lenne, ha minden ki tudná futni magát – engem ez motivál. Közhelyszerűen hangzik, de nekem ez nemcsak egy munka, hanem küldetés. Együtt az egész hadikos csapattal. Amennyire behatárol minket a bohém nyugatos hagyomány, épp annyira aranyiga ez nekünk.