Találkozni a természetben a természetfelettivel
„Budapesten nőttem fel, és asztmára hajlamos gyerek voltam, ezért az orvos azt tanácsolta a szüleimnek, vigyenek minél többet a szabad levegőre. Ők pedig vittek – hétköznap a Városligetben töltöttük a délutánokat, hétvégenként pedig a Budai-hegyekben és a Pilisben kirándultunk. A természetjárás így az életformámmá vált” – magyarázza András, hogyan kapcsolódik a természetjárás a szakmájához. Programozó matematikusnak tanult, ám az évek alatt egy sor olyan végzettséget szerzett, amely látszólag teljesen különbözik ettől, mégis egy irányba mutat. Fejlesztői munkája mellett jelenleg turizmusfejlesztés szakon tanul, korábban a hegymászó-, túravezető-, idegenvezető- és tájökológus-tanfolyamokon kívül a teológiát is elvégezte, és aktívan közreműködött a hazai zarándokvezetői és turistajelzés-festői, majd útjezlővezetői képzések kialakításában. Így amikor a Mariazellt Csíksomlyóval összekötő Mária-út alapító közgyűlésére elhívták, csak ő rendelkezett olyan széles körű tapasztalattal, amely egy ilyen zarándokút megalkotásának koordinálásához szükséges.
Ezután jött a Mária-kegyhelyeket összekötő zarándokút kibővítése észak–déli irányban, Częstochowa, Máriagyűd és Međugorje között. „Częstochowa amellett, hogy a lengyelek legnagyobb Mária-kegyhelye, a pálos rend központja is, így magától értetődött, hogy az újabb Mária-út északi ága is a pálos szellemiség jegyében fog létrejönni. A két, ma is működő pálos kolostor székhelye, a Gellért-hegyi sziklatemplom és Márianosztra a Pilisen át nagyjából hetven kilométer. Ez adta tíz évvel ezelőtt a Pálos 70 ötletét. Az volt a szándékunk, hogy megmutassuk, szerintünk mitől lesz zarándoklat egy zarándokút. Emellett olyan programot szerettünk volna rendezni, amelynek lelkisége gazdagító és értelmezhető, függetlenül attól, milyen vallású, egyáltalán vallásos-e a vándor” – magyarázza András. A témában nála szakavatottabb túravezetőt aligha foghattunk volna ki. Elejtett mondatából megtudjuk azt is, hogy teológiai szakdolgozatát a turizmus és természetjárás zarándoklat témájában írta.
Mitől függ, hogy egy út zarándoklat vagy túra? – teszem fel a kérdést. „A zarándokútvonalakat tudatosan olyan helyszíneken vezetik át, amelyek segíthetik, támogatják a belső utat. De végső soron bármelyik zarándokútvonal járható zarándokszemlélet nélkül is. Nem ritka, hogy a túrából az ember lelkét megmozgató út lesz, és ő maga zarándokká válik. Hiszen a természetfeletti a természetesre épít. Magának a világnak van szakralitása. Ha kijövünk ide, rácsodálkozhatunk, megélhetjük a világ nagyszerűségét és a mi kicsinységünket. A jelenben lehetünk, szemlélődhetünk, elengedhetjük a megszokott gondolati kategóriáinkat, hogy helyet készítsünk azoknak az ajándékoknak, amelyeket a pillanat ad. A Pálos 70 jelmondata így szól: Találkozás a természetben a természetfelettivel. Nem mi hozzuk létre a találkozást. Mi csak olyan körülményeket teremtünk, amelyek segíthetik” – foglalja össze András a Pálos 70 zarándoklat alapkoncepcióját. És hogy mennyire jól találták el az igényeket, mutatja, hogy az idén tizedik alkalommal megrendezett őszi túrájuk már az első években elnyerte a teljesítménytúrázók közönségdíját.
„Fölmenjünk?” – kérdezi András a Csévi-szirtek barlangjaihoz felvezető útelágazáshoz érve. Bár okoz némi nehézséget az omlós, agyagos, kövecses emelkedőn való felkapaszkodás, nem csak az elénk táruló panoráma a jutalmunk az erőfeszítéseinkért. Meglepetésünkre nyitva találjuk a több mint húsz kilométer hosszú Ariadné-barlangrendszert elzáró vasajtót. Egy önkéntes barlangász épp agyaghordaléktól tisztítja a járatokat, s felajánlja, hogy bevezet az üreg túrázóktól elzárt részeibe. Zseblámpa híján mobiltelefonnal világítva és bukdácsolva néhány métert teszünk a nedves agyagos úton, mikor megtudjuk, tőlünk karnyújtásnyira egy csodaszép cseppkőbarlang nyílik. Pedig alapszabály, hogy minden túrára kell hozni fejlámpát! – jegyezzük meg, mikor örömmel és csalódással vegyes érzelmekkel, de a meglepetésszerű élmény miatt hálásan kiérünk a sötétből.
„Állítólag itt remetéskedett Boldog Özséb” – veti fel András a barlangban dolgozó férfinak. Ám az csak legyint: „Legenda az, semmi több.” Túravezetőnk szerint sem egyértelmű, pontosan hol volt az a hármas barlang, ahol a remeték éltek. Annyi bizonyos, hogy ezen a környéken, és itt jelenleg ezek a barlangok látogathatók, így nem alaptalan, ha itt emlékezünk a rendalapítóra. Lassan, óvatosan ereszkedünk, hiszen minden lépésünk szabályos kőomlást idéz elő. Mire megérkezünk a pálosok első központjához, a klastrompusztai romokhoz, és a táskánkból elővesszük az ebédnek hozott szendvicseinket, váratlanul kitisztul az ég.
„Akkor most pihenjünk egy jót!” – feleli kedélyesen Csóka János korábbi pálos tartományfőnök, amikor ebéd közben telefonon felhívjuk, és azt kérdezzük, mit mondana itt, ha velünk tartana a mai túrán. Igazi vénasszonyok nyara – állapíthatnánk meg ebben a pillanatban, amint szendvicseinkkel elnyújtózunk a fűben, és kihangosított telefonon János atyát hallgatjuk, aki az egyetlen magyar alapítású rend kezdeteiről mesél nekünk.
Az esztergomi kanonok, Özséb már a tatárjárás előtt kapcsolatba került a Pilisben élő remetékkel, és néhány társával tervezte, hogy maga is kivonul az erdőbe – kezdi a történetet az atya. Akkor a tatárjárás közbeszólt, ám a veszély elmúltával a ma boldog emlékű atya megérkezett a hagyomány szerint azon barlangok egyikébe, ahol az imént jártunk. Itt kapta sorsdöntő látomását. „Egyik este imádság közben lángnyelveket látott az erdőben, apró lángocskákat, amelyek elindultak egymás irányába, és nagy lángcsóvává egyesültek” – magyarázza János atya a látomást. Az Úr így hívta meg Özsébet arra, hogy ezeket a kis lángocskákat, az önmagukban törékeny remetéket közösségbe hívja, hogy egyesülve erőteljesebb küldetést tudjanak betölteni az egyházban.