A koronavírus-járvány miatt hosszú időre bezárni kényszerültek a vetítőhelyek, ám a multiplexektől és streamforradalomtól szorongattatott művészmozik már azelőtt sem voltak könnyű helyzetben. Pedig a főváros valaha legendás filmszínházkultúrával büszkélkedhetett. Mint Nemeskürty István írja egy cikkében: „Budapest régen jeles moziváros volt. Az emberek szerettek moziba járni. Ez nem egészen ugyanaz, mint filmet nézni. Volt, aki csak bizonyos moziba járt, s ott bármit megnézett, ellenszenves moziba viszont jó filmért se ment be. A moziknak külön világuk, hangulatuk, egyéniségük volt.”
A legelső pesti vetítésre 1896-ban, egy évvel a Lumière testvérek párizsi filmbemutatója után egy Váci utcai ház külső falán került sor. Ekkoriban még kávéházak, sátrak és bódék szolgáltak a filmvetítések helyszínéül, s a mozizás egyáltalán nem számított úri dolognak, leginkább a szegény és egyszerű emberek szórakozása volt. Az első önálló moziépületek az 1900-as években jelentek meg, 1910-től pedig egyre több elegáns mozi nyitotta meg kapuit a Nagykörúton, amelyek már bevonzották az előkelőbb, tehetős réteget is. Az első világháborút megelőzően Budapest Európa legnagyobb mozivárosaihoz tartozott, több mint száztíz filmszínház működött itt, legtöbbjük a belvárosban. „Párizsban, Berlinben, Bécsben együttvéve sincs annyi mozi, mint az egyetlen új, szép, magyar Budapesten” – írta Ady Endre a Budapesti Naplóban. A mai Blaha Lujza téren, a majdani Corvin áruház helyén 1908-ban nyílt Apollo volt a főváros első mozija, amely kifejezetten erre a célra épült. 1915-ben a létesítmény átköltözött a kor egyik legimpozánsabb épületébe, a Royal szállóba – ahol egyébként már 1896-ban is tartottak filmvetítéseket –, itt fehér kesztyűs, egyenruhás személyzet fogadta a látogatókat. A rövid ideig Gestapo-központként is használt hotelben Royal Apollo, Nemzeti Apollo, Vörös Csillag, majd ismét Apollo néven 1997-ig működött filmszínház.
Az első világháború kitörésével lezárult a mozi első virágkora, több kisebb épület is eltűnt, helyettük nagyobb, több száz férőhelyes termek nyíltak. Jól érzékelteti ezt a folyamatot a kezdetben háromszáz férőhelyes Simplon, amely a Ferenc József (ma Szabadság) híd megnyitása után benépesülő Bartók Béla úton kapott helyet, és sokáig csak némafilmeket játszott, illetve zenés-táncos revüket mutattak be itt. 1934-ben a mozi tulajdonosa, Gyárfás Gyula lenyűgözően modern, hatemeletes bérpalotát építtetett, a Simplont hatszázharminc férőhelyesre bővítették, és számtalan, akkoriban úttörőnek számító jellegzetessége volt – a mozi maga három méterrel a föld alatt volt, a széksorok a hatodik sorig lejtettek, és ívben fordultak a vászon felé. Több névváltoztatás után a hatvanas évektől Bartók néven üzemelt 1997-ig, helyén ma egy kialakításában mozis hangulatú étterem, illetve más üzletek működnek.
Budán már ezekben az időkben sem volt túl nagy a mozisűrűség, annál inkább a Duna túloldalán, ahol – mint Nemeskürty felidézi – egy kereszt alakú kettős tengely mentén sorakoztak szoros közelségben a vetítőhelyek. Az egyik tengely a Nagykörút volt, az ottaniak közül kiemelendő az UFA német filmvállalat Teréz körúton nyitott mozija, amely a háború után a Szikra nevet kapta, illetve az újlipótvárosi Lloyd (később Duna, Odeon) mozi, amelyek eltolható mennyezetükkel igazi különlegességnek számítottak, hiszen jó időben a közönség a szabad ég alatt élvezhette az előadást – az előbbi ma „virtuálisvalóság-vidámparknak”, az utóbbi a Budapest Jazz Clubnak ad helyet.