
A tévelygő úttörő
Ferenczy István nem volt tisztában tehetsége mibenlétével, teljesítménye értő kritika híján a zseniális és a gyenge között bizonytalankodott.
Szöveg: Balla Gergely
fotó: Gugyella Zoltán
Beállítom ismétlődőre a dalt, elindítom, leülök, és becsukom a szemem. Mély levegőt veszek, és figyelem, ahogy tágul a tüdőm, majd kilégzéskor összezsugorodik. Törökülésben vagyok, érzem, ahogy egyik lábam a másikhoz ér. Érzem, ahogy a háttámla tartja a derekamat, pólóm a bőrömhöz simul, vállaim elernyednek. Belülről nézem a szemhéjaim. Belégzés, kilégzés.
Balla Gergely a Platon Karataev zenekar szövegírója és egyik frontembere. Rovatunkban ismert embereket kérünk arra, meséljenek egy magyar dalról, amely valamilyen okból fontos nekik
Lekapcsolom a villanyt a fejemben. Egy dal, ami méltó a csendhez. Meditációs objektum, ahogy Hamvas Béla mondaná. Hangtájképek, vagy „börzsönyizene”, amely a Csóványosból és a Rigó-hegyből lélegzik, ahogy a zenekar tagjai beszélnek a dalokról. „Az irányfigyelés szabadságában (mikor az ember hanyatt fektében, a hasán pengeti a gitárt) szólalt meg egyszer csak a Dal: a Lekapcsolom a villanyt a fejemben című. Megszólalt. […] Megtaláltuk a hangot, és onnantól csak rá kellett hangolódni arra a hangra. Ezen a hangon igazul csengett minden. A Szent Mihály-hegy, a szarvasbőgés s a nagy bonyodalom: az életünk. A zenekar nevét magam választottam; börzsönyi helynevet kerestem, s a Királyrét fölötti tó és kőbánya neve hívódott elő: Bajdázó” – írja Mile Zsigmond.
Nem voltam sokat a Börzsönyben, így a „börzsönyizenéhez” nem tudok kapcsolódni, viszont úgy érzem, hogy ez csak egy hegynek a zenéje lehet. Mert ez a dal a jelenlét, a szüntelen itt és most. Kortalan és időtlen, az emberen túlmutató.
Ülök lehunyt szemmel, szemlélődöm a dalon. A folyamatos ambienthömpölygés, a basszustartomány, a perkusszív elemek monoton zakatolása, a visszafogott gitár – minden hallgatásra egy újabb részlet jön elő, egy másik oldalát mutatja meg a számnak, és mindig minden a helyén van. A szavak, ahogy peregnek egymás után: „Megszületni a világra gyönyörű / benne lenni a világban gyönyörű / de kiszületni a világból az a szép / elhagyni a csónakot a tengerért.” Tisztán beszélni tiszta dolgokról. Ennél nem lehet sűrűbbre szőni a nyelv szövetét, emberi perspektívából talán csak eddig belátható a szavak horizontja.
Gyomok és gazok között, egy romon ül négy ember, háttérben a Balaton, a Badacsony és az ég. Négy ember – gyorsabbak a romoknál, de még lassabbak a felhőknél. Egymás felé fordulnak, de valahogy mégsem. Lehet, hogy nem is a látható tartományban vannak együtt épp. Ez a videó volt az első találkozásom ezzel a dallal és a Bajdázóval. Úgy éreztem, hogy mindig is ismertem ezt a dalt, talán mert az egyénen túlmutató helyről érkezett. A „nem énnek való vidékről”, melynek számtalan neve van: egység, nem kettősség, határtalanság, azonosság, végtelen. A jelölni szánt dolgon kívül, ami összeköti ezeket a szavakat, mindegyik éppúgy torzít. Mert ami a személyest meghaladja, az az emberi nyelven túl van, erről a szavak szintjén szólni: létrát adni a madárnak, pohár vízzel kínálni az óceánt.
„Az itt-következők nem újak, nem is régiek: megfogalmazásuk egy kor jegyeit viseli, de lényegük nem-keletkezett és nem-múló. Aki a forrásvidéken jár, mindig ugyane virágokból szedi csokrát” – írja Weöres Sándor A teljesség felé bevezetésében. Lehet, hogy erről a dalról is valójában csak ennyit érdemes elmondani. Minden más, ami itt le van írva: létrát adni a madárnak, pohár vízzel kínálni az óceánt.

Ferenczy István nem volt tisztában tehetsége mibenlétével, teljesítménye értő kritika híján a zseniális és a gyenge között bizonytalankodott.

Szinte nincs már nagy, csak nagyon nagy, nincs szurkoló, csak fanatikus, nincs sok, csak számtalan, nincs szakács, csak séf. Túloz a hírversenyben izzadó sajtó, túloz a hétköznapi beszéd.

Bohuslav Balbín, a jeles cseh történetíró 1677-ben ezt írta a kolozsvári testvérek Prágában látható, 1373-ban készült Szent György-szobráról: „miraculo est artificibus”, azaz csoda a művészek számára. Igaza volt, de nem csak nekik csoda, az egész művészettörténet számára az.

Közhely, hogy mi a játszótéren nőttünk fel, a gyerekeink pedig már az idejük jó részét a digitális dzsungelben töltik. Lehet ezen sopánkodni, de felesleges. Sokkal inkább az a kérdés, rá tudunk-e találni közösen azokra az ösvényekre, amelyeken még kényelmesen esik a járás. A hogyanról Tóth Dániel pszichológust, a digitális nevelés szakértőjét kérdeztük.

Magyarországon a bölcsődei és óvodai pedagógusok között csupán 0,6 százalék a férfiak aránya, az általános iskolákban a tanárok 15, a középiskolában pedig 33 százaléka férfi egy 2021-es kutatás szerint. Hogyan alakult ki ez a helyzet, és miért van negatív hatással tanárokra, diákokra egyaránt? Mit lehetne tenni a tanári karok nemi kiegyenlítéséért? Németh Szilvia oktatáskutatót, szociológust, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
Géczy Barnabás hegedűművész Budapestet és az Operaház koncertmesteri pozícióját hagyta ott, hogy Németország legnépszerűbb szalonzenésze váljon belőle. A második világháború után azzal vádolták, hogy túl szoros kapcsolatot ápolt a náci diktatúra vezetőivel.